Mjölby kommun, länk till startsidan

Hemtjänst för dig med funktionsnedsättning

Kommunen erbjuder olika former av stöd och service inom hemtjänsten. Stödet syftar till att möjliggöra ett så självständigt liv som möjligt i hemmet.

Genom hemtjänsten kan du till exempel få stöd med städning, tvättning, inköp av dagligvaror och personlig omsorg.

Ditt behov bedöms utifrån socialtjänstlagen och ansökan gör du hos en biståndshandläggare.

Vad hjälper hemtjänsten till med?

Städning innefattar två rum och kök, hall och badrum. Har man två toaletter städas båda. Bostadsvård utförs var tredje vecka om det inte framkommer annat i beslut från handläggare. Önskar du få en ”städlista” för vilka dagar städningen utförs, meddelar du hemtjänstmedarbetaren. Om du bor tillsammans med någon (make/maka/sambo/ vuxna barn) som har samma hjälpbehov, får båda beslut men insatsen verkställs bara vid ett tillfälle för er båda.

 

En städning innebär dammsugning, skakning av mindre mattor (mindre än 1,5 m), övriga mattor dammsugs samt våttorkning av golv. Damning av fria ytor, avtorkning samt städning av badrum. I köket torkar man skåpluckor, samt ytor på spis och kylskåp. Fria ytor på bänkar torkas av, samt diskbänk. Hemtjänstmedarbetare tömmer alla papperskorgar och tar med soporna ut samt mindre återvinning som kan slängas i anslutning till bostaden.

 

Bostaden ska vara i ett sådant skick att det går att genomföra en normal städning. Är bostaden i ett sådant skick att normal städning inte räcker till är det godtagbart att hemtjänsten inte utför insatsen. Exempel kan vara att bostaden är mycket stökig/smutsig eller är en sanitär olägenhet. Du ska även vara hemma och delaktig efter förmåga när städ utförs. Om städutrustning saknas för ett visst städmoment är det godtagbart att inte utföra insatsen vid det tillfället.

 

Som kund behöver du följande städutrustning hemma:

  • Fungerande dammsugare
  • Golvmopp och hink
  • Disktrasor/diskdukar
  • WC-borste
  • Rengöringsmedel

Vid tvätt tvättas personliga klädesplagg, sängkläder och handdukar. Det ingår även hjälp med upphängning/torktumling samt vikning och insortering av tvätt i skåp och lådor. I insatsen kan byte av sänglinne/renbäddning ingå om behov finns. Strykning och mangling samt handtvätt utförs inte.

 

Du ska vara hemma och delaktig efter förmåga när tvätt och klädvård utförs. Om du bor tillsammans med någon (make/maka/sambo/vuxna barn) som har samma hjälpbehov, får båda beslut men insatsen verkställs bara vid ett tillfälle för er båda. Finns det personer i hushållet som inte har något biståndsbeslut eller kommer på besök ska dessa tvätta sin egen tvätt. Ett förslag är att man har separata tvättkorgar.

 

Som kund behöver du ha följande saker i hemmet:

  • Hushållet måste ha tillgång till en fungerande utrustning i form av en tvättmaskin, egen eller i gemensam tvättstuga samt tillgång till torkmöjligheter, torktumlare /torkställning.
  • Tvättmedel
  • Sköljmedel (om du vill använda det)

Kommunens måltidsservice lagar och levererar mat till personer som bor hemma och har beviljad biståndsinsats matdistribution. Maten tillagas i köket på Bokens vårdboende och varje vecka finns åtta olika rätter att välja mellan. Man kan beställa 4-7 matlådor per vecka. Matlådorna levereras kylda och behöver värmas i samband med måltid.

Om du är beviljad insatsen inköp för dagligvaror kommer hemtjänstmedarbetaren hem till dig och så gör ni tillsammans beställningen via en surfplatta. Du väljer själv vilken leverantör du vill för beställning och leverans eller avhämtning av det du handlar online. Du själv får betala och ordna för hemleveransen av dina dagligvaror du beställer online. Betalning vid e-handel kan ske på olika sätt beroende på vilken butik du väljer. Tänk på att e-legitimation så som Bank-id oftast krävs för att kunna handla online. Om detta krävs av den butik du väljer, behöver du ha ordnat ett sådant innan hemtjänstmedarbetaren kan börja hjälpa dig.

 

Du behöver också själv kunna hantera e-legitimation och dina lösenord till betalkort. Medarbetarna får inte hjälpa dig med kontokortsuppgifter eller inloggning via bank-id. Var uppmärksam på att vissa leverantörer tar ut avgifter för leverans, packning, expedition och fakturering, vilket du själv bekostar. Om du inte på egen hand kan planera ditt inköp eller packa upp dina matvaror kan hemtjänsten vara behjälplig. Du kan även få hjälp med hämtning av läkemedel.

Trygghetslarm är ett stöd som du kan få till ditt hem. Med trygghetslarmet kommer du via larmcentralen i kontakt med personal dygnet runt om du till exempel ramlar i hemmet. Det gör att du känner dig tryggare i din bostad. Trygghetslarmet ersätter inte larmnummer 112 som går till SOS Alarm. Dock kan larmcentralen skicka vidare larmet direkt till 112. Du ska inte använda larmet för ärenden som inte är akuta, till exempel sysslor i hushållet.

 

Insatserna är individuellt bedömda utifrån den enskildes önskemål och förmåga. Det kan innebära hjälp med personlig hygien, hjälp med påklädning/avklädning, måltidshjälp (kan innebära tillagning av lättare måltider till exempel värma eller tillreda enklare rätter som inte är tidskrävande), bäddning, diskning, ta ut soporna och liknande. Finns det personer i hushållet som inte har något biståndsbeslut eller som kommer på besök ska dessa laga sin egen mat/diska/bädda/ta ut soporna med mera.

Ledsagning möjliggör för personer med funktionsnedsättning att kunna ta sig ut i samhället. Du kan beviljas ledsagning om du har svårt att ta dig till och från aktiviteter utanför hemmet då hjälp från färdtjänstchaufför inte är tillräcklig. Exempel på ledsagning är till och från dagverksamhet, daglig sysselsättning eller sjukvårdsinrättning. Ledsagning kan också användas till att få stöd med att genomföra enklare inköp så som apoteksärenden.

En stunds samvaro i hemmet eller på annan plats, eller utevistelse i form av promenad. Tidsåtgången per tillfälle planeras av utförare tillsammans med den enskilde, max två tillfällen per vecka.

Stöd och hjälpinsatser från hemtjänsten riktar sig till dig och dina personliga behov. Hemtjänsten ansvarar inte för skötsel av husdjur.

Bemötande mellan medarbetare och kund

När medarbetare arbetar i ditt hem för att hjälpa till och stödja dig på bästa sätt bygger relationen på ömsesidig respekt för varandra. Krav av diskriminerande karaktär som exempelvis särskilda krav på medarbetarens könstillhörighet, etniska ursprung, trosbekännelse eller likande kan inte uppfyllas.

Avbokade besök

Du måste alltid meddela avbeställning av insats till hemtjänsten senast två veckor innan uppehåll, exempelvis om du ska resa bort. Att avsäga sig serviceinsats som exempelvis städ och tvätt vid enstaka tillfällen ger inget ekonomiskt avdrag. Däremot kan man eventuellt bli erbjuden annan dag och tid om möjlighet finns.

Gåvor och övrigt

Det är inte tillåtet för medarbetare inom hemtjänsten att ta emot gåvor eller pengar. Det innefattar även ”mindre” saker såsom chokladask eller frukt från trädgården med mera. Medarbetare får heller inte utföra några tjänster utanför den tid och insatser som du är beviljad. Medarbetare får inte underteckna/bevittna dokument åt dig.

Broschyren "För dig med hemtjänst - Stöd och hjälp i hemmet" (för utskrift) Pdf, 1.3 MB.

Ansök om hemtjänst

Blankett för ansökan om bistånd enligt SoL Pdf, 141.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Blankett för begäran om stöd och service enligt LSS Pdf, 121 kB, öppnas i nytt fönster.

Blankett för uppsägning av insatser enligt SoL och/eller LSS Pdf, 72.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Kontakt

Är du i behov av stöd i hemmet? Välkommen att kontakta utredningsenheten.

Enheten äldre och funktionsnedsatta

Telefon: 010-234 50 00
E-post, Äldre: utredning.aldre@mjolby.se
E-post, LSS: utredning.lss@mjolby.se

Enhetschefer Hemtjänstorganisationen

Hemtjänsten i Mjölby kommun är uppdelade enligt följande hemtjänstgrupper:

  • Hemtjänst City och Lundby
  • Hemtjänst Öster
  • Hemtjänst Hemstöd
  • Hemtjänst Haga och Kungshöga
  • Hemtjänst Skänninge
  • Hemtjänst Mantorp (från den 11 april 2025)

Inom verksamhetsområdet finns även:

  • trygghetsvärdar som arbetar på mötesplatserna och de kommunala trygghetsboendena
  • nattpatrullen som ansvarar för insatser inom hemtjänsten under nattetid.

Du når respektive enhetschef via Medborgarservice.
Telefonnummer: 010-234 50 00
E-post: enhetschefer.hemtjansten@mjolby.se

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?