Mjölby kommun, länk till startsidan

Trygghetslarm

Trygghetslarm är ett stöd som du kan få till ditt hem. Med trygghetslarmet kommer du via larmcentralen i kontakt med personal dygnet runt om du till exempel ramlar i hemmet. Det gör att du känner dig tryggare i din bostad.

Bild som visar hur ett trygghetslarm ser ut. Dels en armband, dels en mottagare/sändare som skickar signalen till larmcentralen.

Trygghetslarmet ersätter inte larmnummer 112 som går till SOS Alarm. Dock kan larmcentralen skicka vidare larmet direkt till 112. Du ska inte använda larmet för ärenden som inte är akuta, till exempel sysslor i hushållet.

Hur fungerar det?

Larmet har två delar, en telefondel och en del som du bär med dig som ett armband eller halsband. Du aktiverar larmet genom en knapptryckning. Signalen går till larmcentralen som frågar hur du mår och varför du larmat och tar sedan kontakt med kommunens personal.

Övrig information

  • Larmet fungerar endast i din lägenhet/hus
  • Larmet har en egen mobiluppkoppling och kommer inte störa din egen telefon
  • Du kan ha ditt larm i duschen, larmknappen har ett vattentätt skydd och tål vatten.
  • Larmet är lätt att flytta till lämplig plats i ditt hem, viktigt är dock att man sätter i strömkabeln åter om man flyttar det.

Trygghetslarm får du låna av Mjölby kommun.

För att få ett trygghetslarm behöver du ett biståndsbeslut.

Vad kostar trygghetslarm?

Kostnaden för ett trygghetslarm varierar beroende på din betalningsförmåga och om du har andra hemtjänstinsatser.

Ansökan om trygghetslarm

Ansök via blanketten i länken nedan eller vänd dig till en biståndshandläggare.

Blankett för ansökan om bistånd enligt SoL Pdf, 141.5 kB, öppnas i nytt fönster.

Blankett för uppsägning av insatser enligt SoL och/eller LSS Pdf, 72.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Den enskilde måste själv ansöka om bistånd enligt socialtjänstlagen. Den enskilde kan ta hjälp av en anhörig för att kontakta biståndshandläggare eller att fylla i en skriftlig ansökan.

 

Aktiv vardag - fallförebyggande hembesök

När du beviljas trygghetslarm erbjuds du ett fallförebyggande hembesök. Det är kostnadsfritt och genomförs av kommunens arbetsterapeut. Arbetsterapeuten kommer hem till dig och ni kan tillsammans gå igenom din situation och miljö.

I samband med att ditt trygghetslarm installeras inhämtas ett samtycke muntligt till att hembesöket genomförs. Du får även en broschyr från kommunen med samlad information om fall i hemmet samt vad du kan göra för din egen situation för att undvika fall. Broschyren innehåller även information om vad kommunen kan erbjuda dig för att ha en aktiv vardag. Du och arbetsterapeuten går under hembesöket igenom denna broschyr.

Broschyren finns för alla att ta del av nedan och kan även smidigt skrivas ut för att ge till nära och kära.

Broschyren Att förebygga fall och fallskador i hemmet Pdf, 848 kB.

Kontakt

Enheten äldre och funktionsnedsatta
Telefontider för äldrehandläggarna är följande:
Vardagar kl 8:00-9:30
Telefon: 010-234 50 00
E-post, Äldre: utredning.aldre@mjolby.se
E-post, LSS: utredning.lss@mjolby.se

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?