Mjölby kommun, länk till startsidan

Ägarbyte, flytta ut och flytta in

När du säljer eller överlåter ditt hus, flerbostadshus, företag eller verksamhet behöver du anmäla ett ägarbyte för dina avfallabonnemang så att avfallsabonnemanget registreras på den nya ägaren.

Vad ska du som säljer göra?

Vi får inte automatiskt reda på att du har sålt huset. Därför behöver du anmäla ett ägarbyte samma dag som du lämnar över huset till den nya ägaren. Då kan vi registrera den nya ägaren på avfallsabonnemanget.

Skicka in din anmälan så snart du kan

Skicka in anmälan så snart som möjligt efter ägarbytet. Du som säljare ska fylla i fastighetsuppgifter, kundnummer och dina och den nye ägarens uppgifter. Både gamla och nya ägaren ska skriva under anmälan.

Vi flyttar över abonnemanget när vi får din anmälan

Du kommer att stå kvar som fastighetsägare, och få fakturorna för abonnemangen, tills vi får in uppgifterna om ägarbytet. När vi får din anmälan om ägarbytet flyttar vi över abonnemanget till den nya fastighetsägaren. Vi registrerar inga ägarbyten för perioder som redan fakturerats och betalats.

Vad ska du som ny ägare göra?

Vi får inte automatiskt reda på att du har köpt huset, utan vi behöver få in en anmälan om ägarbyte. Därför behöver du vara överens med säljaren om att ett ägarbyte görs samma dag som du får tillträde till huset. När säljaren har skickat in ägarbytet, och vi har registrerat det, står du som kund på fastighetens adress. Vi flyttar då över abonnemanget och fakturan kommer fortsättningsvis att skickas till dig.

Ändringar i abonnemang

När du fyller i flyttningsanmälan tillsammans med den tidigare ägaren kan du välja att göra ändringar i ditt abonnemang. Det går även att göra förändringar med din sophämtning via kommunens e-tjänst när du står som ägare på abonnemanget.

Ska du flytta in i ett nybyggt hus?

Ska du flytta in i ett nybyggt hus, kanske en villa, radhus eller kedjehus? Då är det dags att teckna avfallsabonnemang så att vi kan ta hand om fastighetens hushållsavfall. Beställ de abonnemang du önskar.

Behöver du mer information om de olika abonnemangen, vad de innebär, avgifter, tömningsintervall med mera?

Här hittar du mer information om våra avfallsabonnemang.

Blanketten måste komma in till samhällsbyggnadsförvaltningen minst fem veckor innan inflyttning beräknas ske. Efter det registrerar vi dina abonnemang och din sophämtning kommer i gång.

Har du köpt eller sålt en bostad i en bostadsrättsförening?

Det är oftast själva bostadsrättsföreningen som är kund hos oss och som anmäler ägarbytet. Ibland har radhus som ingår i en bostadsrättsförening egna abonnemang, och då måste du som säljer huset göra ägarbytet.

Ska du hyra eller hyra ut ett hus eller lägenhet?

Det är alltid fastighetsägaren som är kund hos oss; i ditt fall den du hyr bostaden av. Om ett hus eller en lägenhet hyrs ut ska du inte anmäla ägarbyte, och vi skickar fakturorna till hyresvärden. Om hyresvärden vill att du som hyresgäst ska betala fakturan måste hyresvärden anmäla en ny fakturaadress till oss.

Kontakt

Kundtjänst VA/ Avfall
Telefontid
Vardagar 9.30–12, 13.30–15.30

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?