Matavfall från verksamheter
Genom att sortera ut ditt matavfall är du med och bidrar till en bättre miljö. Här kan du läsa om krav på matavfallssortering och miljönyttan med att återvinna matavfall samt få tips för att lyckas med din sortering.
.jpg)
Matavfallssortering obligatoriskt från 2024
Sedan 1 januari 2024 är det obligatoriskt att separera matavfall. I Mjölby kommun löser vi det med hjälp av Gröna påsen som läggs i samma kärl som restavfallet.
Nya kärl
Från 2026 ska gröna påsen sorteras i separata matavfallskärl. Vi kommer därför, med start i mars 2026, att distribuera ett 140 liters matavfallskärl till alla verksamheter. Matavfallkärlen skickas med automatik och du behöver inte göra någon beställning.
Bedriver du verksamhet i storkök, restaurang, catering eller matbutik (ej ABP) och behöver flera kärl, kontakta oss för beställning.
Tidig uppstart
Vill du redan nu påbörja insamlingen av matavfall i separat kärl så erbjuder vi just nu alla kunder som ansluter sig under 2025 en kostnadsfri period till 2026-01-01. Hör av dig till oss så hjälper vi till att starta upp ett abonnemang.
Fortsatt användning av gröna påsen
Gröna påsen kommer inte försvinna, den kommer endast få ett eget kärl. Vi levererar fritt ett årsbehov med gröna påsar till varje verksamhet en gång per år.
Nya påsar beställer du enklast via vår E-tjänst. Ni är också välkomma att hämta, utan kostnad, på Hulje Återvinningscentral. Om ni kommer till återvinningscentralen i en företagsregistrerad lätt lastbil, gäller även enskilda firmor, behöver ni kontakta personalen på plats för att ni inte ska bli automatiskt debiterade.
Övergången till en separat insamlingstur
Under en övergångsperiod kommer mat- och restavfall fortsatt att hämtas med samma sopbil. För att en separat matavfallsinsamling ska bli miljömässigt hållbar och transporteras via separat flöde krävs att en majoritet av våra verksamheter har infört systemet. Vi uppskattar ert engagemang och hoppas på ert stöd i denna utveckling!
Matavfall från livsmedelsbutiker
I livsmedelsbutiker uppkommer ofta sådant som butiken av olika skäl inte längre vill eller kan använda eller sälja som livsmedel. Det kan till exempel bero på utgånget ”bäst före-datum” eller skada på förpackningen som påverkar innehållet. Generellt utgör kasserade livsmedel från livsmedelsbutiker kommunalt avfall och ska hämtas av kommunen.
Du som driver en livsmedelsbutik ska beställa hämtning av matavfall som uppkommer i personalkök från oss på kommunen. När det gäller kasserade livsmedel från själva butiken utreder kommunen hur insamlingen kommer att ske fortsättningsvis. Vi kommer att informera mer om detta framöver.
Tips och råd för minskat svinn
Grönsakskyl med dörrar
Frukt och grönt får längre hållbarhet om de förvaras i en lägre temperatur än butiken i övrigt.
Tillagning av mat
Butikerna kan använda varor som annars hade kastats som råvara till färdiglagade måltider, som sedan säljs till kunderna.
Ordning och reda
De butiker som har bra koll på sitt lager och sin butik håller nere svinnet, eftersom de lättare uppmärksammar varor som närmar sig sitt bäst-före-datum.
Exponering och prissänkning
Genom att exponera varor som riskerar att bli svinn kan butikerna sälja dem innan de blir dåliga. Att sätta ned priset är ett annat sätt att sälja sådant som ligger i farozonen för att kastas.
Förpackningar och mängdrabatt
Förpackningar ska vara ändamålsenliga och skydda varan. Det är även viktigt att inte vara för frikostig med mängdrabatter och stora förpackningar eftersom det riskerar att flytta matsvinnet till hushållen istället.
Kundkommunikation
Kunskapshöjande åtgärder behövs genomgående, inklusive kommunikation med kunderna, för att svinnet i butik (och i hushållen för den delen) ska kunna minskas.