Gång- och cykelbanor
Nedan följer vad som gäller vid utformning av gång- och cykelbanor i gatumiljöer.
Varje enskild projektör har ett ansvar att dimensionera överbyggnaden på gång- och cykelbanan utifrån de förutsättningar som finns och kan tänkas finnas i framtiden på platsen.
Bredder
Gång- och cykelbanor ska dimensioneras minst 3 meter breda, gärna drygt 4 meter bred för att kunna separera gående och cyklister. Vid separering av gång- och cykeltrafik ska cykelbanedelen vara minst 2,25 meter bred. Se tabell nedan för riktlinjer gällande bredder på gång- och cykelbanor.
Typ av bana | Litet cykelflöde | Stort cykelflöde |
---|---|---|
Separerad enkelriktad cykelbana | Gångbana 1,8 m Cykelbana 1,6 m | Gångbana 1,8 m Cykelbana 2,0 m |
Separerad enkelriktad cykelbana | Gångbana 1,8 m Cykelbana 2,25 m | Gångbana 1,8 m Cykelbana > 2,5 m (avgörs från fall till fall) |
Oseparerad dubbelriktad cykelbana | 3,0 m | 4,0 m |
Med stort flöde avses på enkelriktad cykelbana mer än 200 cyklister/maxtimme eller 1 500-2 000 cyklister/dygn. På dubbelriktad cykelbana avses mer än 300 cyklister/maxtimme eller 2 000-3 000 cyklister/dygn.
För gångbana gäller minsta bredd 2,0 meter. Detta för att en person i rullstol ska kunna vända. Vid nybyggnation ska lägre bredder än så inte förekomma. I redan bebyggd miljö kan det vara möjligt att gå ned till 1,75 m bredd, vilket innebär att en person i rullstol kan färdas bredvid en gående. I redan bebyggd miljö och på kortare sträcka är det tillåtet att gå ned till som lägst 1,3 meter, detta görs dock efter samråd med beställare.
Lutning
Lutning på gång- och cykelbanor bör inte överstiga 2-2,5 %, det kan dock vara möjligt med högre lutning om vilplan används. Samråd sker med beställaren i de fall som högre lutning kan vara aktuellt. Vilplanen ska i sådana fall vara 2 meter långa och i sig inte luta mer än 2 % i längsled. Tvärfallet bör också vara maximalt 2 %. Vid avsteg från detta behövs kompenserande åtgärder, diskussion tas med beställaren i varje enskilt fall.
Beläggning
Beläggningen på gång- och cykelbanor ska plan, halkfri och hårdgjord, i de allra flesta fall asfalt men även betongplattor och huggen natursten kan vara aktuellt. Undantag kan göras på specifika platser, exempelvis i stadskärnan, parker, etc. På platser med mer ojämn beläggning bör det ändå finnas ett 2 meter brett gångstråk med jämn beläggning. Samråd ska ske med beställaren i varje enskilt fall som undantag är aktuellt.
Skyddszon
Skyddszon ska finnas enligt nedan
- 1,2 meter på landsbygd eller på gator med högre motorfordonshastighet, mer än 50 km/h
- 1,0 meter vid kantstensparkering eller om vägmärken placeras i skyddszonen. Går att minska till 0,8 meter vid platsbrist, samråd ska ske med beställaren.
- 0,5 meter om kantstensparkering saknas, men det förutsätter att vägmärken placeras på motsatt sida.
Vägmärken
Vägmärken sätts med fördel på redan befintliga stolpar. Belysningsstolpar är godkända att placera vägmärken på. Placering sker i övrigt i exempelvis nära fastighetsgräns eller i skyddszonen mellan gång- och cykelbana och körbana.
Beakta också alltid behovet av vägmärken. Principen är att utformningen av gång- och cykelbanan så långt som möjligt ska göra den självförklarande. Detta för att minska behovet av vägmärken så att trafikanten kan fokusera på det mest väsentliga.