Nedan följer vad som gäller vid utformning av gång- och cykelbanor i gatumiljöer.
Varje enskild projektör har ett ansvar att dimensionera överbyggnaden på gång- och cykelbanan utifrån de förutsättningar som finns och kan tänkas finnas i framtiden på platsen.
Gång- och cykelbanor ska dimensioneras minst 3 meter breda, gärna drygt 4 meter bred för att kunna separera gående och cyklister. Vid separering av gång- och cykeltrafik ska cykelbanedelen vara minst 2,25 meter bred. Se tabell nedan för riktlinjer gällande bredder på gång- och cykelbanor.
Typ av bana | Litet cykelflöde | Stort cykelflöde |
---|---|---|
Separerad enkelriktad cykelbana | Gångbana 1,8 m Cykelbana 1,6 m | Gångbana 1,8 m Cykelbana 2,0 m |
Separerad enkelriktad cykelbana | Gångbana 1,8 m Cykelbana 2,25 m | Gångbana 1,8 m Cykelbana > 2,5 m (avgörs från fall till fall) |
Oseparerad dubbelriktad cykelbana | 3,0 m | 4,0 m |
Med stort flöde avses på enkelriktad cykelbana mer än 200 cyklister/maxtimme eller 1 500-2 000 cyklister/dygn. På dubbelriktad cykelbana avses mer än 300 cyklister/maxtimme eller 2 000-3 000 cyklister/dygn.
För gångbana gäller minsta bredd 2,0 meter. Detta för att en person i rullstol ska kunna vända. Vid nybyggnation ska lägre bredder än så inte förekomma. I redan bebyggd miljö kan det vara möjligt att gå ned till 1,75 m bredd, vilket innebär att en person i rullstol kan färdas bredvid en gående. I redan bebyggd miljö och på kortare sträcka är det tillåtet att gå ned till som lägst 1,3 meter, detta görs dock efter samråd med beställare.
Lutning på gång- och cykelbanor bör inte överstiga 2-2,5 %, det kan dock vara möjligt med högre lutning om vilplan används. Samråd sker med beställaren i de fall som högre lutning kan vara aktuellt. Vilplanen ska i sådana fall vara 2 meter långa och i sig inte luta mer än 2 % i längsled. Tvärfallet bör också vara maximalt 2 %. Vid avsteg från detta behövs kompenserande åtgärder, diskussion tas med beställaren i varje enskilt fall.
Beläggningen på gång- och cykelbanor ska plan, halkfri och hårdgjord, i de allra flesta fall asfalt men även betongplattor och huggen natursten kan vara aktuellt. Undantag kan göras på specifika platser, exempelvis i stadskärnan, parker, etc. På platser med mer ojämn beläggning bör det ändå finnas ett 2 meter brett gångstråk med jämn beläggning. Samråd ska ske med beställaren i varje enskilt fall som undantag är aktuellt.
Skyddszon ska finnas enligt nedan
Vägmärken sätts med fördel på redan befintliga stolpar. Belysningsstolpar är godkända att placera vägmärken på. Placering sker i övrigt i exempelvis nära fastighetsgräns eller i skyddszonen mellan gång- och cykelbana och körbana.
Beakta också alltid behovet av vägmärken. Principen är att utformningen av gång- och cykelbanan så långt som möjligt ska göra den självförklarande. Detta för att minska behovet av vägmärken så att trafikanten kan fokusera på det mest väsentliga.