Pressmeddelande: Mjölby kommun uppmärksammar Suicidpreventiva dagen

Mjölby kommun uppmärksammar Suicidpreventiva dagen och Fokus på psykisk hälsa i Östergötland med föreläsningar av Markus Torgeby samt Frida och Tilda Boisen.

Den 10 september klockan 18-20 är det föreläsning med Markus Torgeby på Lagmansskolan i Mjölby.

Markus Torgeby hade en lovande framtid som långdistanslöpare, men valde att i 20-årsåldern ta steget att överleva ensam i den jämtländska skogen, där han bodde i en tältkåta i fyra år. Fokus under föreläsningen är på hur skog och vår naturgröna miljö stärker psykisk hälsa och är suicidförebyggande.

– Jag föreläser om vägen in till hjärtat. Om att vi människor redan har allt. Om vägen in till det som är viktigt på riktigt, det som ligger bortanför konsumtion och prestation. Jag pratar inte om lycka och om hur du ska tjäna mer pengar. Jag pratar om mening och det som är kärnan i att vara människa, säger Markus Torgeby.

Publiken får vara delaktig

Frida och Tilda Boisen har föreläsning den 16 september klockan 18-19.30 på Kungshögaskolans aula. De kommer att dela med sig av sina egna personliga berättelser av att själv ha psykisk ohälsa eller att vara anhörig. Men också hur de hittade vägen till att må bra igen.

Alla i publiken får öva sig på verktyg på hur man kan prata om psykisk hälsa och få igång dialogen.

– Vi kommer att ha med oss enkla övningar och kort för att få igång samtalen, så att alla får öva sig på hur man faktiskt kan prata om hur någon mår på riktigt, och hur man kan stötta, säger Frida och Tilda Boisen.

Föreläsningen ges i samarbete med Region Östergötland.

- För tredje året uppmärksammar Mjölby kommun den nationella suicidpreventiva dagen. I år samverkar vi med svenska kyrkan, Andreaskyrkan och Region Östergötland. Föreläsningarna är en del i att öka medvetenheten om psykisk hälsa och ohälsa och att förebygga suicid. Vi vill lyfta såväl vad som kan leda till välmående som hur vi kan stötta dem som mår dåligt, säger Karin Ulrich, hållbarhetsstrateg.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta:
Karin Ulrich, hållbarhetsstrateg
E-post: karin.ulrich@mjolby.se