Polis och kommun samarbetar för trygghet

Mjölby kommun och polisen har tillsammans gett ett medborgarlöfte till invånarna. Löftet handlar om att göra insatser för att minska brottsligheten och öka tryggheten i kommunen. Tre områden är prioriterade: narkotika och folkhälsa, trafiksäkerhet och bedrägeri.

Cecilia Burenby och Jens Öhmark skriver under medborgarlöftet.

Medborgarlöftet skrevs under i stadshuset fredagen den 23 augusti.

– Medborgarlöften är en del av vårt mål att Mjölby kommun ska fortsätta vara en trygg och säker plats att bo på, säger Cecilia Burenby, kommunstyrelsens ordförande. Vårt samarbete med polisen är avgörande för att minska brottsligheten och öka tryggheten. Tillsammans kan vi rikta resurserna där de behövs mest och nå bättre resultat.

Kommunen och polisen har en gemensam lägesbild som visar var insatser behövs mest. Den bygger på dialog med invånare, statistik, trygghetsundersökningar samt den kunskap som finns hos polisens och kommunens medarbetare.

– Med utgångspunkt från en gemensam lägesbild kan vi genom samverkan på bästa sätt öka tryggheten och minska brottsligheten, säger Jens Öhmark, tillförordnad lokalpolisområdeschef. Det är av största vikt att vi tillsammans agerar för att upptäcka barn och unga som är på väg in i kriminalitet.

Löften till medborgarna

• Narkotika och folkhälsa: Målet är att minska tillgången till narkotika och antalet personer i missbruk. Kommunen och polisen ska arbeta för att upptäcka och sätta in åtgärder tidigt för ungdomar i riskzonen för missbruk och kriminalitet. De ska också informera vårdnadshavare till högstadieelever om risk- och skyddsfaktorer.
  • Bedrägeri: Polisen och kommunen kommer att erbjuda träffar för riskgrupper för att öka kunskapen om hur man skyddar sig mot bedrägeriförsök. De kommer att varna för aktuella bedrägerier via sociala medier och informera om hur man kan minska risken för att drabbas, tillsammans med bostadsbolaget.
  • Trafikmiljö och trygghet: Tryggheten ska öka genom hög närvaro vid och omkring resecentrum. Polisen ska ha trafikövervakning med fokus på A-traktorer, bristfälliga fordon och farligt trafikbeteende. Kommunen ska också göra trafiksäkerhetsåtgärder.

Resultatet kommer att följas upp och redovisas två gånger per år.

Fakta om medborgarlöften

Medborgarlöften handlar om att polis och kommun lyssnar på vad invånarna upplever som viktigt för att de ska känna sig trygga. Det är områden där polis och kommun lovar att samverka med aktiviteter för att öka tryggheten och minska brottsligheten. Löftena är en utveckling och förstärkning av den överenskommelse om samverkan som polis och kommun har.

Medborgarlöftens syfte och bakgrund (polisens webbplats) Länk till annan webbplats.

Presskontakt

Cecilia Burenby, kommunstyrelsens ordförande