Pressmeddelande:

Branden på Bokens vårdboende den 29 juli 2024

På måndagen den 29 juli utbröt en brand i en lägenhet på Bokens vårdboende.

Under måndagseftermiddagen utlöstes brandlarmet på Bokens vårdboende och personal på plats kunde direkt identifiera lägenheten det brann i. Räddningstjänsten var snabbt på plats och kunde släcka branden. Räddningstjänst, vårdpersonal och ett par anhöriga som befann sig på plats påbörjade evakuering av de personer som bor i den delen av huset där branden startade. Lägenheten som branden uppstod i blev helt utbränd och många kringliggande lägenheter och lokaler rökskadades.

Med anledning av branden aktiverades omsorgs- och socialförvaltningens krisgrupp under måndagseftermiddagen.

– Initialt låg fokus på att hitta tillfälliga boendesituationer för de personer som inte kunde sova i sina lägenheter under måndagsnatten. Vi lyckades hittade lösningar på plats, där vi kunde använda oss av bland annat gemensamhetslokaler och lägenheter som stod tomma med anledning av att de skulle renoveras. Alla berörda kunde stanna kvar på boendet, förutom några få personer som sov hemma hos anhöriga, säger Päivi Pannula, förvaltningschef på omsorgs- och socialförvaltningen.

Extra personal kallades skyndsamt in för att stötta upp verksamheten, och på plats fanns även olika stödfunktioner som erbjöd stöd och samtal för medarbetare och boende.

– Personalen på Boken har gjort och gör ett fantastiskt jobb! Deras insatser under branden var helt avgörande. Dessutom har vi nästan blivit nedringda av medarbetare som erbjudit sig att hoppa in och arbeta extra. Jag är stolt över alla fantastiska medarbetare och chefer. Även andra kommuner har hört av sig och frågat om det finns något de kan göra, säger Päivi Pannula.

Saneringsarbetet påbörjades snabbt

Under tisdagen påbörjades ett omfattande saneringsarbete av lokalerna. Redan samma dag kunde flera av de personer som evakuerats återgå till sina lägenheter, och under torsdagen kunde ytterligare flera personer flytta tillbaka. De personer vars lägenheter har större brand- och rökskador bor i tillfälliga lägenheter på Bokens vårdboende tills vidare.

I takt med att fler boende har kunnat återgå till sina lägenheter har även behovet av extra personal minskat. Från och med fredagen den 2 augusti kunde man återgå till ordinarie personalstyrka på vårdboendet, och samma dag avaktiverades omsorgs- och socialförvaltningens krisgrupp.

Vad händer nu?

Samhällsbyggnadsförvaltningen ansvarar för kommunens fastigheter. Saneringsarbetet fortlöper i de lägenheter och lokaler som fortfarande är skadade av branden. Röklukt förekommer fortfarande i delar av huset, vilket kommer att minska under saneringsarbetets gång.

– Vi arbetar med att komma tillbaka till ordinarie verksamhet och en så normal vardag som möjligt för alla inblandade. Självklart fortsätter vi att ge stöd på olika sätt, både till de som bor på Boken och medarbetare. Samverkan med berörda aktörer fortsätter, säger Päivi Pannula.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Maria Svensson, ställföreträdande förvaltningschef omsorgs- och socialförvaltningen
E-post: maria.svensson@mjolby.se