Uppdaterat 15:00 Skogsjöns badplats öppen igen

En magnetfiskare drog upp ett armeringsjärn ur Skogssjön söndag kväll. Det är inget som ska finnas i Skogssjön, så för säkerhets skull stängdes badplatsen av under dagen och kommunen tog in dykare för att säkerställa att inget farligt fanns kvar på botten.

Skogssjäns bryggor.

Uppdaterat 15:00

Nu har väktarna har tagit bort avspärrningen så nu är det fritt fram att bada i Skogssjön igen.

– Vi passade på att städa lite handdukar och skräp, men det var allt vi hittade, säger Johan Forsgren, räddningschef. Men för säkerhets skull kommer dykarna att åka till Månsjön i eftermiddag och till Nederlösabadet och Västra Hargssjön i morgon tisdag för att undersöka botten där med.

Läget 10:00

På söndagen upptäcktes vassa föremål i vattnet vid bryggorna på Skogssjöns badplats. För att säkerställa säkerheten har vi spärrat av bryggorna och placerat väktare på plats. Händelsen är polisanmäld.

Idag kommer dykare att undersöka området för att säkerställa en trygg badmiljö. Badplatsen kommer att vara stängd tills det är säkert för bad.

Det en magnetfiskare som gjorde upptäckten under söndagskvällen.

– Badplatsen kommer vara avstängd till dess att vi kan säkerställa att alla vassa föremål är borta, säger, Johan Forsgren som är räddningschef.

Väktare är på plats vid Skogsjön till dess att dykningen är färdig, efter detta kommer väktare från kommunen att göra tätare besök på alla kommunens badplatser – Månsjön, Nederlösabadet, Västra Hargssjön ­– under veckan.

– Dykarna kommer också att undersöka våra andra kommunala bad under veckan, men just nu vet vi inte vilka dagar och tider det blir.

Johan Forsgren, räddningschef (och tillförordnad förvaltningschef för samhällsbyggnadsförvaltningen denna vecka.)

Johan.Forsgren@mjolby.se