Mjölby kommun, länk till startsidan

Publicerad:

Pressinbjudan: Mjölby kommun bygger PopUp i Väderstad

Mjölby kommun ska bygga en PopUp i Väderstad under somrarna 2025 och 2026. Media är välkomna att delta i en pressträff onsdagen den 3 juli klockan 14 i Stadshuset i Mjölby.

Mjölby kommun är omringat av lantbruk och annan livsmedelsproduktion. Visionen om ett Upplevelsecenter för mat startade 2017. Huvudsyftet är ett etablera en plats där kommande generationer kan lära sig, förvalta och föra vidare kunskapen om matens alla aspekter. Verksamheten kommer att genomsyras av lärande, digitalisering och hållbarhet för stora och små.

Det kommer att krävas samarbeten och insatser för att vi tillsammans ska kunna realisera visionen. Med oss på resan har vi idag 45 samarbetspartners.

Mjölby kommun har beviljats medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) för att bygga en PopUp i Väderstad under sex veckor. PopUpen blir ett tillfälligt upplevelsecenter i mindre format i centrala Väderstad där delar av konceptet kommer testas på det stora antal besökare som idag redan kommer till Väderstad.

Det handlar om en utställningsdel där kunskap ska förmedlas om modern livsmedelsproduktion och innovation, men också en möjlighet att få smaka på ny spännande mat, exempelvis baserad på växt- eller insektsproteiner.

När och var

Datum: 3 juli 2024
Tid: klockan 14
Plats: Stadshuset i Mjölby

Medverkande

Cecilia Burenby, kommunstyrelsens ordförande
Andreas Capilla, kommundirektör
Lars-Åke Pettersson, andre vice ordförande i kommunstyrelsens förvaltning
Eva Rådander, chef Upplevelsecenter för mat/marknads- och kommunikationschef

Anmälan och kontakt

Anmäl dig via mejl senast den 2 juli till Eva Rådander.
Eva Rådander, chef Upplevelsecenter för mat
E-post: eva.radander@mjolby.se