• Risk för skyfallsliknade regn

SMHI har utfärdat en orange vädervarning för skyfallsliknande regn i delar av ...
    Senast uppdaterad:

Pressmeddelande: Nu bygger Mjölby kommun ett nytt LSS-boende i Mantorp

Under tisdagen den 11 juni togs det första spadtaget för gruppboendet LSS Lövgatan i Mantorp.

Cecilia Burenby, kommunstyrelsens ordförande, Anna Johansson, omsorgs- och socialförvaltningens ordförande och Angelica Zamora, tf fastighetschef höll i spaden och tog det första spadtaget.

Mjölby kommuns nya LSS-boende är en del i vårt engagemang för att skapa ett samhälle där varje medborgare får möjligheten att leva fullt ut. Med fokus på personens styrkor och möjligheter vill vi erbjuda en trygg, tillgänglig och stimulerande miljö som främjar självständighet.

– Det här boendet är inte bara ett hus utan det är en plats där gemenskap och omsorg ska stå i centrum. Vi vill att varje person som flyttar in här ska känna sig sedd och värdefull. Här vill vi skapa en miljö där alla har möjlighet att utvecklas, där vi stöttar varandra och där varje dag är fylld av glädje och meningsfullhet, säger Cecilia Burenby, kommunstyrelsens ordförande.

Illustration som visar hur gruppboendet ska se ut när det ät klart.

Det var Cecilia Burenby, kommunstyrelsens ordförande, Anna Johansson, omsorgs- och socialförvaltningens ordförande och Angelica Zamora, tillförordnad fastighetschef som höll i spaden och tog det allra första spadtaget för bygget.

– Det känns fint att ha tagit det första spadtaget och särskilt roligt att vi kan bygga nytt och satsa på den här målgruppen i Mjölby kommun. I boendet kombineras moderna faciliteter med individuellt stöd för att varje person ska kunna uppnå sin fulla potential, där de känner tillhörighet och god omsorg, säger Anna Johansson, omsorgs- och socialnämndens ordförande.

Bild från spadtaget.

Boendet kommer innefatta sex lägenheter, vilket betyder att sex personer kan bo här. LSS Lövgatan planeras stå klar till sommaren 2025 och det blir inflytt efter sommaren.