Bildlänk till förstasidan för Mjölby kommun
tisdag 25 juli 2017
Mjölby kommun

Vad kan jag göra om min brunn sinat?

Tips för dig som har egen brunn och ont om vatten.

Foto på ett glas klart vatten

Kortsiktiga lösningar

  • Fyll på vattendunkar hos grannar om de har vatten. Kanske går det att dra en slang från grannarnas brunn.

  • Fråga en granne i närheten om hen kan hjälpa till och fylla på vatten i brunnen.

  • Hos service- och teknikförvaltningen, på Ramstadgatan 17 i Mjölby, kan du fylla på egna dunkar med vatten under vardagar klockan 7-16. Använd ringklockan vid grinden.

  • Det finns företag som kan hjälpa till att fylla på brunnar med nytt vatten. Försäkra dig om att vattnet som levereras är livsmedelsklassat. Det finns en viss risk att vattnet i brunnen blir grumligt eftersom det egentligen ska rinna till genom marken eller sprickor i berget och inte komma uppifrån, en annan risk är att vattnet läcker ut ur brunnen igen.

Vattenkvalitet och provtagning

För att vara säker på att få livsmedelskvalitet på vattnet så är det
säkrast att använda sådant vatten som hämtats från till exempel
Ramstadgatan .

Vatten som tas från en brunn med oklar kvalitet går bra att använda till andra ändamål än dricksvatten.

Vill du ta prover på ditt vatten för att kontrollera kvaliteten bör du använda ett ackrediterat laboratorium. Exempel på sådana är AlControl eller Eurofins.

Långsiktiga lösningar

Problemet kommer med all sannolikhet tillbaka så du bör komma
fram till en mer långsiktig lösning också.

  • Kan jag ansluta mig till kommunalt vatten och avlopp?  Kontakta Mjölby kommun på telefon 0142-857 48

  • Borra eller gräva ny brunn. Finspångs brunnsborrning, Rubenssons brunnsborrning och Motala brunnsborrning är exempel på företag som borrar brunnar.

Livsmedelsverket har bra information för dig som har egen brunnlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Innehåll: Helena Westman

Senast publicerad: 2017-07-04

Senast ändrad av: Mia Högberg

 Utskriftsvänlig version

Innehåll: Helena Westman

Senast publicerad: 2017-07-04

Senast ändrad av: Mia Högberg

Frågor om vattensituationen?


Medborgarservice
Telefon: 0142-859 95
medborgarservice@mjolbyse

Mer om vattensituationen

SMHI om risk för vattenbristlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Livsmedelsverkets råd till dig med egen brunnlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Krisinformation.se länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaplänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Länstyrelsen Östergötlandlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skriv ut affisch med spartipsPDF

Hämta vatten?

På Ramstadgatan 17 i Mjölby kan du fylla på egna dunkar med vatten under vardagar klockan 7-16.

Använd ringklockan vid grinden. Du får hämta så mycket vatten som du själv kan bära, exempelvis 25-litersdunkar.

Om du behöver större mängder ska du anlita en entreprenör.

Du kan också köpa vatten genom Motala kommun i en så kallad vattenkiosk. De finns  på Delfinvägen i Motala, i Borensberg och i Vadstena. Du får då en faktura på det vatten som du har tagit ut.

För att få en nyckel kontaktar du Motalas tekniska förvaltnings kundservice  0141-22 51 51